SOCIAL MEDIA
Mijn liefde voor social media
Wie herinnert zich CU2 nog? En Sugababes of Superdudes? En Hyves? En dan hebben we ook nog Facebook. Twitter. Instagram. LinkedIn. TikTok. Snapchat. En ga zo maar door. De afgelopen decennia zijn we doodgegooid met allerlei social media (ja, ik weet dat niet alles per se onder social media valt, maar in de basis is het allemaal wel redelijk van ‘t zelfde toch?) and I loved all of ‘em. Sommige heel langdurig en fanatiek, andere wat korter en sporadisch. En zodra er iets nieuws is, dan ben ik er als de kippen bij.
Ik ben dol op social media. Zo dol dat ik niet durf te checken hoeveel procent van mijn (achterlijke hoge) schermtijd naar mijn favoriete social media gaat. Stories delen op Instagram, verdwalen in de feed van een volstrekt onbekende, lachen om sketches op TikTok en eens even kijken wat mijn moeder allemaal op Facebook heeft gedeeld. Als ik niet oppas, dan is het voor mij een dagvullend programma. “Is ook belangrijk voor werk enzo he”, gebruik ik vaak als smoes. Verklaart absoluut nog niet de helft van de tijd die ik met mijn neus in andermans leven doorbreng, maar feit is wel dat social media voor een contentstrateeg van levensbelang zijn. Soort van dan.
IN DE COMMUNICATIEMIX
Waar social media tot een paar jaar geleden vooral voor pleasure was (kattenfilmpjes, vakantiefoto’s en selfies), is het vandaag de dag een belangrijk onderdeel van de communicatiemix van zo ongeveer ieder bedrijf. Je moet als organisatie zichtbaar zijn op social media. Het is de manier om laagdrempelig te communiceren en te engagen met je klanten, je kunt er op honderd verschillende manieren jouw producten en/of diensten in de spotlight zetten en het is bovendien helemaal gratis. Ik zou bijna willen zeggen dat je gek bent als je er niets mee doet.
SOCIAAL VIA SOCIAL
Wat heeft social media mij gebracht? Nou, heel veel. In de tijd van CU2 leerde het me om een (afschuwelijk lelijke) eigen pagina te bouwen. In de tijd van Sugababes leerde het me weinig behalve oppervlakkig gedoe als kudo’s, in de tijden van Hyves was het een mooi middel om in contact te blijven met vriendinnen die niet in de buurt woonden en de afgelopen jaren is dat eigenlijk hetzelfde met Facebook en Instagram. De contacten met mensen uit heel het land, over heel de wereld soms en de interactie, dat vind ik zo waardevol. Ik deelde op mijn persoonlijke account bijvoorbeeld een poosje heel veel over het moederschap en alles waar ik over nadacht, wat me bezighield, mijn twijfels en onzekerheden maar ook mijn tips en grappige verhaaltjes. In die tijd kreeg ik dagelijks tientallen DM’s van mede-moeders die zich herkenden in mijn posts. Zo leuk. Ik mocht op een gegeven moment bloggen voor de Negenmaandenbeurs en deed af en toe eens een leuke samenwerking met een bedrijf.
EN LEREN!
Vandaag de dag deel ik nauwelijks nog iets over het moederschap. Mijn persoonlijke account op Instagram gaat vooral over de dingen die mij bezighouden en ik gebruik het om voornamelijk vrienden en bekenden te volgen omdat ik dat leuk vind. Mijn bedrijfsaccount heeft voor mij persoonlijk een heel andere functie. Hier deel ik veel vaker updates en probeer ik altijd echt waarde toe te voegen. Hier werk ik met bepaalde doelen. Een leuk weetje, een interessant inzicht of een inspirerend verhaal. Mijn stories laten zien wat ik als ondernemer heel de dag doe en mijn voornaamste focus hier is herkenbaarheid creëren omdat ik heb ontdekt dat de factor herkenbaarheid voor mij resulteert in engagement in de vorm van DM’s. Tegelijkertijd gebruik ik dit account om andere inspirerende accounts te volgen. Van coaches tot andere marketeers en van fotografen tot boekhouders: er zijn zoveel toffe ondernemers op The Gram te vinden waar je je door kunt laten inspireren. Ik durf oprecht te zeggen dat ik bijna dagelijks iets nieuws leer of een verfrissend inzicht krijg door iets wat ik tegenkom op social media.
GEEN EXCUUSJES!
Dus wat ik zeggen wil: als jij een eigen bedrijf hebt dan moet je ook op social media. Echt. Zeker nu. Juist nu. Maar hoe dan? Als je social media nog steeds gebruikt voor het bekijken van kattenfilmpjes, dan snap ik die vraag volkomen. Als je je nog nooit verdiept in jouw ideale klant of de markt waarin je opereert en hoe deze markt aanwezig is op bijvoorbeeld Instagram, dan kan het als een enorm grote stap voelen. Toch is dat het niet. Social media is juist heel laagdrempelig omdat het zo enorm persoonlijk is. Daarnaast is het goed te plannen (dus geen excuusjes van geen tijd) en kun je het zo gek niet verzinnen of het kan een leuk verhaal voor jouw kanalen opleveren (dus geen excuusjes van geen inspiratie). In principe is het een kwestie van een account aanmaken, wekelijks een uurtje of twee vrijmaken en gaan met die banaan. Deel jouw verhaal, deel je kennis, ga de interactie aan en onderwijs jezelf met alles wat je tegenkomt. Gaandeweg kun je gaan onderzoeken wat wel en niet werkt en op welke manier het inzetten van social media voordeel op kan leveren. Klinkt het toch nog ingewikkeld en heb je behoefte aan een schop onder je kont en een stok achter de deur? Dan heb ik goed nieuws.
KAN IK JE HELPEN?
Iedere maand heb ik 4 plekjes voor een 1-op-1 traject. Als je hier instapt dan staat jouw social media na het traject (van zes weken) als een huis. Samen duiken we in jouw ideale kant, we brengen de klantreis in kaart, bepalen de doelen van jouw content, houden een brainstorm zodat we meteen een voorraad van meer dan genoeg ideeën hebben, we kijken hoe we de content over de kanalen kunnen verdelen en toetsen uiteindelijk wat wel en niet werk. Na die zes weken kun je aan de slag met content die waarde toevoegt en die bijdraagt aan jouw marketing- en communicatiedoelstellingen. Ik durf zelfs te wedden dat je het echt leuk gaat vinden. Lijk dit je wat? Je kunt hier meer lezen of je direct inschrijven!
CONTACT
Kom gewoon eens in contact!
Wil je kennismaken? Heb je een prangende vraag? Of kun je mijn hulp goed gebruiken?
Als je het contactformulier invult dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op. Je kunt me ook direct mailen op anouk@contentmetanouk.nl.